top of page
  • Patty Kemper

Pilates: Hoe het je totaal fit kan maken

Bijgewerkt op: 21 dec. 2022


Dansstijl Moderne dans: hoe het je fit kan maken


Hoe is Pilates ontstaan?

Even terug in de tijd ;).Lang lang geleden was er een man genaamd Joseph Pilates. Hij was de grondlegger van het huidige Pilates. Rond 1920 creëerde hij het eigenlijk als een vorm van revalidatie. Het werd voor het eerst toegepast op soldaten die uit de oorlog terug keerden. Ook op dansers die last kregen van allerlei kwaaltjes en zo hun lichaam konden versterken en pijn genezen. Grote dansers zoals George Balanchine en Martha Graham hadden namelijk veel baat bij de bewegingen en oefeningen van Pilates. De oefeningen zijn vrijwel niet veranderd in zijn kern. Tot op de dag van vandaag blijft het, zelfs met enkele aanpassingen, trouw aan zijn oorsprong.


Wat is Pilates?

Pilates is een mix van Oosterse en Westerse sport ideeën. Het is erop gericht de spieren te versterken en tegelijkertijd de houding en flexibiliteit te verbeteren. Pilates oefeningen zijn niet specifiek aan bepaalde lichaamsdelen, maar de kern van het lichaam is wel de basis. De oefeningen richten zich echter ook op andere delen van het lichaam. De kern omvat de binnen- en buitenkant van de dijen, de heupen, de buikspieren en de rug. In sommige lessen worden ook gebieden als de onderbenen, bilspieren en armen meegenomen. Dat maakt het een full-body workout. Je verbetert je kracht, coördinatie, balans, lichaamsbewustzijn en lenigheid.


Kenmerken van Pilates

In Pilates worden Oosterse technieken van meditatie, Yoga en Tai Chi toegepast en gecombineerd met Westerse cardio en kracht oefeningen. De oefeningen worden langzaam en expressief uitgevoerd in balans met de ademhaling. Het is uitermate geschikt voor mensen die vanwege hun werk weinig lichaamsbeweging krijgen. Deze oefeningen zijn geschikt voor alle leeftijden. Het is gebouwd op een aantal basis principes.


1 van de vele pilates oefeningen


De basis principes van Pilates zijn:


Centrering

Energieke bewegingen die de focus naar het midden van het lichaam brengen. Met name tussen de onderste ribben en het schaambeen. Het principe is dat alle bewegingen zijn oorsprong vinden in het centrum. De start positie helpt u bij het centreren, voordat u verdere bewegingen maakt.


Concentratie

Om alle voordelen uit Pilates te halen is het belangrijk om de oefening met volle toewijding en aandacht uit te voeren. Concentratie is nodig om een beweging optimaal uit te voeren. Bovendien zorgt de aandacht op de oefening voor mentale rust die vergelijkbaar is met mindfulness.


Precisie

Met precisie wordt hierbij bedoeld; het weloverwogen uitvoeren van elke beweging. Met specifieke vormen en aanwijzingen voor elke oefening. De geschikte plaatsing van lichaamsdelen onderling zijn noodzakelijk. Door precisie toe te passen in de patronen en trainingen en het bewustzijn hierin te perfectioneren, kunnen schadelijke aangeleerde patronen uit het verleden worden doorbroken.


Flow

Hierbij wordt flow; het vloeiend bewegen van het lichaam bedoeld. Zelfs tijdens de uitvoering van de meest uitdagende oefeningen. Vele van de allereerste klanten waren ballet studenten. Het is dan ook niet gek dat de nadruk wordt gelegd op mooie, sierlijke bewegingen. Pilates houdingen zijn een goede indicator voor flow, omdat je bewegingen moet uitvoeren met zowel precisie en flow.


Controle

Hierbij gaat het om totale spier controle. Ieder lichaamsdeel is daarbij betrokken. Alle bewegingen volledig bewust. Door je lichaam te leren beheersen, train je je geest om gezond en fit te worden.


Wat is het verschil tussen Pilates en Yoga?

Veel mensen zien een Yoga workout vs Pilates workout als een soort tegenstelling. Maar wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen de twee? Zowel Yoga als Pilates zijn low-impact oefeningen. Toch is er één belangrijk verschil. Bij Yoga neem je namelijk meestal een positie in en houdt je deze vast. Of je stroomt door in een andere positie. Bij Pilates komen alle bewegingen voort uit je core en activeer je deze door een houding aan te nemen. Om vervolgens je armen en benen te bewegen.


Hoe ziet een Pilates les bij onze Dansschool in Papendrecht eruit?

Onze Pilates lessen zijn er voor volwassenen in de omgeving van Papendrecht. Daarbij werken we aan je lijf. Met name de buik, billen en benen. Het is een goede manier om zwakke buikspieren sterker te maken, omdat het zich op je core focust. Daarbij kiezen we voor rustige achtergrond muziek. Pilates oefeningen zijn niet alleen een goede methode om fitter en sterker te worden. Het kan ook helpen bij het verlichten van bepaalde aandoeningen. Vraag ons en uw dokter dan ook of de lessen geschikt voor u kunnen zijn. Alle oefeningen zijn op een matje. Dat doen we liggend, zittend en staand.


Onze pilates lessen zijn op maandag ochtenden en de groep is over het algemeen een mix van mannen en vrouwen van verschillende leeftijden. De lessen zijn vooral voor mensen uit de omgeving Papendrecht, Alblasserdam, Dordrecht, Zwijndrecht, Sliedrecht, Oud-Alblas, Nieuw-Lekkerland, Hendrik Ido Ambacht.


Opmerking: Op dit moment geven wij tijdelijk geen les in pilates. Monique is recentelijk gestopt.


Wel bieden nog wel de Dance workout aan. Ook een hele leuke les en je blijft fit. Check het lesrooster.


Welke kleding voor Pilates?

Er is geen speciale kleding nodig. Als het maar fijn zit en je er vrij in kunt bewegen. Kleedt je dus niet te warm. Wij maken gebruik van matjes. Deze zijn bij ons aanwezig. Maar u kunt natuurlijk ook gebruik maken van uw eigen Pilates matje.

12 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwtjes

Bedankt voor het abonneren!

Dansschool 2MOVE

zie profiel

2MOVE is een plek waar je je kan ontspannen, uitleven, sociale contacten kunt opdoen, even kunt reguleren of gewoon lekker aan je lichaam kunt werken via dans.

  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
bottom of page